Закрити

  Авторизація

Логін
Пароль
Запам'ятати на 2 тижні?

Забули пароль?
Якщо ви незареєстровані, пройдіть реєстрацію
Останні новини
Останні новини
Енергоблок Південно-Української АЕС стане найпотужнішим в Україні
26.09.2017р.

«Енергоатом» за участю «Westinghouse» підвищить...

Перший інвестор у межах дії Угоди про зону вільної торгівлі з Канадою
26.09.2017р.

Калгарі, Альберта: «TIU-Канада» стає першим канадським...

Сонячні батареї уже встановили 1 600 родин
25.09.2017р.

За останні 3 роки в українські проекти «чистої»...

На ЧАЕС у ядерному сховищі хазяйнують роботи
25.09.2017р.

Ядерне паливо у новому сховищі на Чорнобильській АЕС...

Найбільший електромобіль у світі
22.09.2017р.

Група швейцарських компаній створила найбільший...

Опитування
Опитування

Вам подобається оновлений портал?

7337
13.10.2015р. |
Що заважає створенню в Україні ефективного енергоринку
Корупційний скандал у НЕК «Укренерго» породжує великі сумніви у здатності української держави провести ефективну енергетичну реформу. Про це йдеться у матеріалі, розміщеному на forbes.net.ua.

 

Минулий тиждень для НЕК «Укренерго» почалася з обшуків, ініційованих Генеральною прокуратурою України. Згідно з офіційною позицією Генпрокуратури, обшуки проводилися у межах досудового розслідування «у кримінальному провадженні за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами НЕК «Укренерго» в період 2010–2014 рр». Своєю чергою, експерти пов’язують претензії ГПУ і МВС до співробітників компанії з черговим потраплянням в опалу Костянтина Григоришина. Однак справа не тільки і не стільки у міжолігархічних розборах, пише Олег Кильницький..

У цьому корупційному скандалі слід звернути увагу на той факт, що на основі «Укренерго» при формуванні майбутнього конкурентного енергоринку передбачалося створити системного оператора, відповідального за диспетчеризацію і розвиток енергосистеми країни.

Григоришин як дзеркало українського енергобізнесу

Колись у далекому 2002 році російський громадянин і олігарх Костянтин Григоришин в інтерв’ю журналістам вельми несприятливо відгукнувся про тодішнього президента України Леоніда Кучму. Сталося це під час конфлікту Григоришина з його колишніми партнерами по енергопостачальному бізнесу – братами Суркісами. Ті, своєю чергою, своєчасно підклали газету на стіл Леоніду Даниловичу. Після цього доля Костянтина Григоришина в конфлікті була вирішена – олігарха цілком усунули від управління в обленерго «першої хвилі приватизації», а його менеджери або перейшли на бік Суркісів, або опинилися за гратами.

Однак після Помаранчевої революції розстановка сил кардинально змінилася. І у 2005-му офіси все тих же – але вже «суркісовських» – обленерго штурмували люди в камуфляжі з волі Костянтина Григоришина. Як стверджували тоді менеджери компанії «Укренергоконсалтинг», контрольованої Суркісами, рейдерські атаки на їх енергетичні офіси здійснювали не без підтримки з боку секретаря РНБО Петра Порошенка.
З приходом Порошенка на президентську посаду в 2014 році почалася нова фаза активного повернення Григоришина у «велику енергетику», про що у ЗМІ написано чимало. Однак уроків толерантності до влади з 2002 року останній так і не виніс. Як відомо, у своєму недавньому інтерв’ю олігарх публічно визнав свою особисту участь у призначенні на посади заступника міністра енергетики та вугільної промисловості Олександра Светелика і екс-глави НЕК «Укренерго» Юрія Касича, а також піддав жорсткій і неприємній критиці главу АП Бориса Ложкіна.

На цьому тлі виглядало б дивним, якби підлеглі Арсена Авакова не навідалися в будівлю на вулиці Симона Петлюри, 25 у Києві, де знаходиться головний офіс «Укренерго», включаючи Національний диспетчерський центр України. Поцікавитися там було чим, якщо врахувати, що Касич залишається в історії далеко не єдиною креатурою Григоришина в НЕК.

Згідно із заявою ГПУ від 8 жовтня, впродовж 2010–2014 років службові особи НЕК «Укренерго» шляхом організації закупівель товарів, робіт і послуг у підконтрольних підприємств за завищеними цінами завдали збитків державі на понад 250 млн грн. У ході досудового розслідування 5–6 жовтня слідчими МВС України були також проведені обшуки у приміщенні НЕК і за місцями проживання посадових осіб «Укренерго», під час яких вилучено близько €50 тис. і $200 тис.

Національні особливості енергетичної реформи

Обшуки в будівлі «Укренерго» відбувалися через пару тижнів після того, як Міненерговугілля спрямувало в Кабмін остаточну версію законопроекту «Про ринок електроенергії в Україні», про що вже писав «Forbes». Фактично публікація головного реформаторського документа в енергетиці збіглася за часом з черговим великим корупційним скандалом в галузі. І за іронією долі, на цей раз в епіцентрі розслідувань ГПУ і МВС виявилося саме те підприємство, на основі якого має бути створений системний оператор конкурентного енергоринку.

Виникає закономірне питання: як виглядатиме цей конкурентний ринок, якщо диспетчеризацією і плануванням у ньому будуть займатися такі оператори? Поки що чіткої відповіді на це питання не дає ніхто. Водночас коли Енергетичне співтовариство ЄС та міжнародні фінансові інститути підштовхують Україну до прискореного реформування енергогалузі, всередині країни існує низка несприятливих факторів, здатних перекрутити саму ідею реформи на корені.

Перше. На сьогодні в Україні немає єдиного центру вироблення, прийняття і реалізації стратегічних рішень в енергетичній політиці держави. Кабмін, Парламентський комітет з ПЕК, Міненерговугілля, НКРЕКП, РНБО, Рада енергоринку, державні та приватні компанії-монополісти – всі вони більшою чи меншою мірою фактично дублюють або підміняють функції один одного, при цьому перебуваючи у протиріччях між собою. І всі вони не мають повноцінного сполучного державного центру, здатного забезпечити баланс інтересів як між учасниками галузі, так і між енергетиками та їх споживачами.

Друге. В уряді немає загальновизнаного лідера, здатного взяти відповідальність за проведення реформ на себе, вольової, авторитетної особистості, спроможної забезпечити їх реалізацію. Такими лідерами, приміром, в процесі лібералізації енергосекторів були в різні часи Маргарет Тетчер у Великобританії, Єжи Бузек в Польщі і навіть Анатолій Чубайс в Росії.

«В таких умовах я б взагалі не поспішав запускати реформу. Хто усім цим буде займатися, наразі незрозуміло, – вважає заступник голови Всеукраїнської енергетичної асамблеї Юрій Саква.

Третє. На відміну від східноєвропейських країн, Україна приступає до лібералізації енергоринку в умовах ізольованості від європейської енергосистеми ENTSO-E. Інтеграція з нею передбачається тільки після 2020 року, водночас західні партнери вимагають від Києва впровадити конкурентний енергоринок уже в 2017 році. В умовах ізоляції зростає вплив на внутрішній ринок з боку монополістів – НАЕК «Енергоатом» і ДТЕК, які на двох виробляють понад 80% електроенергії в країні. Подібні монополісти є і в європейських країнах, проте в ЄС їх присутність згладжується міждержавними перетіканнями і конкуренцією.

«Інтеграція енергосистем веде до зниження цін Збільшуючи експорт та імпорт електроенергії, ми збільшуємо конкуренцію, а значить, створюємо умови для зниження ціни», – пояснює начальник управління забезпечення функціонування енергоринку НЕК «Укренерго» Олексій Нікітін.

Четверте. В Україні, на відміну від країн Заходу, немає захисних механізмів громадянського суспільства у вигляді тих же асоціацій захисту прав споживачів електроенергії, газу, води тощо. Як приклад такої асоціації можна назвати розташовану в Сан-Дієго у Каліфорнії організацію «Utility Consumers Action Network» (UCAN). Вона захищає споживачів штату від зловживань у сферах енергетики, телекомунікацій, водопостачання, інтернету, торгівлі бензином тощо. Секрет її стійкості простий: UCAN функціонує на добровільні пожертвування мешканців штату, при цьому розмір одного пожертвування не може перевищувати $1500. Таким чином організація страхує себе від потрапляння в залежність від корпорацій-монополістів.

П'яте. В Україні, на відміну від країн ЄС, немає ефективних регуляторних, антимонопольних і управлінських органів. Користуючись термінологією Френсіса Фукуями, держава у ліберальних суспільствах повинна бути маленькою, але сильною. В Україні ж держава велика, але слабка. Така держава, як показує досвід «Укренерго», не здатна протистояти окремим корпоративним монополістам або олігархам і не може забезпечити пріоритет загальних національних інтересів над груповими.

Коротенько нагадаємо: основними носіями приватно-групових інтересів в українській енергетиці є:

 Рінат Ахметов (ДТЕК, Київенерго, Дніпро- і Донецькобленерго);

 Словацька «VS Energy», яку пов’язують з російськими бізнесменами Воєводіним, Бабаковим і Гіннером (Житомир-, Київ-, Кіровоград-, Одеса-, Рівне-, Херсон-, Чернівціобленерго);.

 Костянтин Григоришин (ЛЕО, Вінницяобленерго, по 50% акцій в Суми-, Чернігів-, Полтаваобленерго, міноритарні пакети ще в шести компаніях);

 Ігор Гуменюк (Донбасенерго);

 Ігор Коломойський (по 50% акцій у Суми-, Чернігів-, Полтаваобленерго);

 Сергій Льовочкін, Юрій Бойко (Волинь-, Закарпаттяобленерго).

Якщо Україна почне проводити енергетичну реформу, державі доведеться насамперед спрямувати свої зусилля на подолання перерахованих вище несприятливих чинників. І політичним лідерам необхідно мати достатньо політичної волі, щоб протистояти олігархам, під контролем яких опинилася українська енергетика.

Джерело: uaenergy.com.ua




Поділіться цією інформацією в соцмережах, дякуємо за популяризацію порталу:
Також Ви можете:

Додати до закладок Підписатись Версія для друку

Коментарів немає, будьте першими та розпочніть дискусію


   



Інші статті
17.11.2010р.

Електричні щити 2

Електричний щит - це початок всієї електричної частини будівлі, і не важливо, що це - величезний завод у мегаполісі або скромний будиночок у селі. Скрізь є електричні щити

18.08.2010р.

Пристрій для плавного пуску електродвигуна

Одним із самих головних недоліків асинхронних електродвигунів з короткозамкненим ротором є наявність у них великих пускових струмів. І якщо теоретично методи їх зниження були добре розроблені вже досить давно, то ось практично всі ці розробки застосовувалися дуже в рідкісних випадках

Більше статей за тегами
При використанні матеріалів посилання на www.proelectro.info (для інтернет ресурсів з гіперссилкою) обов'язкове.